Hogyan készüljek a középiskolás felvételire?

A tanácsok elsősorban a 8. osztályosoknak szólnak, akik 9. osztályba felvételiznek matematikából.

1. Miért nehéz a felvételi feladatsor?

Pontosabban arra keressük a választ, hogy miért nehéz a központi matek felvételi még azok számára is, akik jók matematikából.

Ha több idő lenne, kevesebb feladat, vagy szokványosabb példák, akkor mindenkinek jól sikerülne és alkalmatlan lenne a mérésre, így például a kiemelkedő és a nagyon jó képességű, felkészültségű tanulók szétválasztására.

45 perc

Az idő éppenhogy elegendő arra, hogy a rutinpéldákat gyorsan, a gondolkodtatóakat pedig találgatás nélkül meg lehessen oldani. Persze mondhatnánk azt is, hogy a 10 feladat sok, mert csak 4,5 perc jut egyre átlagosan!

Meglepetések

A feladatsorokban minden évben vannak ismétlődő típuspéldák, amelyekre jól fel lehet készülni. A nehézséget mindig a "meglepetések" okozzák, amikre nehéz készülni, de nem lehetetlen.

Ijesztő

A nehezebb példák nemcsak jó számoló képességet, logikát kívánnak, hanem kiváló szövegértelmezést is. Nem csak elsőre tűnik bonyolultnak a szöveg, ezért nagy figyelmet és gyakorlatot kíván a matematikai probléma felismerése és felírása.

2. Milyen csapdák leselkednek a felvételizőkre?

A legfontosabb a számonkérés módját, azaz a felkészülés célját helyesen értelmezni. Első hallásra egyszerűnek tűnik a válasz. Feladatot kell megoldani!

Önmagában kevés lesz arra alapozni, hogy eddig nagyon jó matekos volt, az iskolai feladatokat probléma nélkül megoldja, végignézett sok egyszerű vagy közepes nehézségű feladatot és azokat érti. A tankönyvek modern e-learning, "hangoskönyv" feldolgozása sem ad elegendő alapot a felvételihez.

Mindig ötös volt

Az általános tanterv kitűnő elsajátítása sok esetben nem elegendő a sikeres felvételihez. Fontos, hogy rutint szerezzen a feladatmegoldásban, hogy 45 perc alatt is menjen a 10 feladat megoldása.

"Hangoskönyv"

Alap és közepes nehézségű e-learning tananyagok vonzóak és segítenek az alapozásban, de általában nem elgendőek a felvételihez. A tananyag akár elektronikus, akár papíralapú a felvételi szintű nehezebb feladatokra kell hogy felkészítsenek.

Fehér folt nélkül

Ne maradjon olyan feladattípus, amihez nem is kezdene hozzá. Az eddigi felvételik során nem volt túl sok típusú példa, illetve az is előfordul, hogy csak a "csomagolás" ijesztő, a feladat lényege egyszerűbb, mint első látásra tűnik.

3. Milyen úton lehet eljutni a sikeres felvételihez?

Bármilyen utat is választunk, valószínűleg csak néhány kivételes tehetség mondhatja el, hogy könnyű volt.

Általában a sikeres felvételihez nehéz út vezet, még akkor is ha alapvetően valakinek jól ment a matek 8.-ig. Természetesen szilárd alapokra lenne szükség, de ez nem minden esetben adott. A teljes tananyag ismétlése feladatmegoldáson keresztül lehet hatékony. A végső lépés mindenképpen legyen az, hogy 45 perc alatt minden példához legyen megoldás.

Feladatsorok

Korábbi felvételi vagy ahhoz hasonló feladatsorok megoldása. Ha lehet, akkor legalább két feladatsor hetente. A feladatok megoldása és kijavítása nem elegendő. A nehezebb feladatok esetén minden esetben tanulni kell a megoldásból. A hiányosságok felszínre kerülnek, amelyeket célzottan pótolni kell, hogy a következő feladatsornál már alkalmazni lehessen.

Rutinszerzés

A rutin rendkívül nagy segítséget ad! Sokan nem találkoztak a tanulmányaik során a felvételihez hasonló megmérettetéssel. A gyakorlás során javul az időérzék, ismerőssé válnak a típusfeladatok és javul a koncentrációs képesség. Ezekhez a képességekhez nem elegendő hallgatni a matematikát, minél több példát meg kell oldani!

Megoldási módszerek

A könnyebb feladatokhoz rutinra van szükség, a nehezebbek esetén megoldási módszereket kell megismerni. Megoldási módszereket nem egyszerű kialakítani, így ezek megtanulásához tanári segítség vagy részletes megoldási útmutatók adhatnak segítséget. Ha valaki az egyéni felkészülést választja, akkor kiemelt szerepet kap a megoldási módszerek elsajátítása.

4. Egy módszer, ami működik...

Több módszer is elvezet a sikerhez. Az alábbiakban egy olyan utat mutatunk be, amely átlendít a leggyakoribb akadályokon.

Az alábbi módszer önmagában nem csodafegyver. Leegyszerűsítve gyakorlati jellegű felvételi vizsgához sok gyakorlásra van szükség. Egy dolgot azonban mindenképpen figyelembe kell venni. Egyedül nagyon nehéz végigmenni a felkészülés fárasztó útján.

Egyre gyorsabban

Az első néhány alkalom esetén az idő nem lényeges, de a teljes felvételi feladatsort meg kell oldani. Ezt követően érdemes 45 perc elteltével megjelölni, hogy meddig sikerült eljutni a feladatmegoldásban. Az utolsó hetekben a teljes feladatsort 45 percig érdemes csinálni, ami megmarad már nem igazán érdekes, a pontozás szempontjából. Fontos, hogy az egyszerű rutinpéldákon kell időt nyerni, hogy a nehezebb példákon tovább lehessen dolgozni.

Megoldási útmutató

A felkészülési folyamat fontos része, hogy a megoldási módszereket rendszerezzük és újra alkalmazhatóvá tegyük. Ehhez az egyszerű javítási útmutatók nem nyújtanak megfelelő segítséget. A feladatokhoz legyen részletes, jól felépített megoldási útmutató, amelyből a miértekre is választ kapunk a szülőtől vagy tanártól.

Fejlődő logika

Talán ez a legnehezebb és ehhez kell a leghosszabb idő, azonban a felvételinek egyik célja, hogy felmérje a diákok logikus gondolkodásának fejlettségét, így a feladatok egy része kifejezetten erre irányul. Ha egy megoldási módszer működik egy példánál és az egy másik példánál is sikeresen alkalmazásra kerül, akkor már nagyot léptünk előre. Ha a módszert kisebb változtatásokkal alkalmazzuk, akkor képesek lehetünk új típusú példákat is megoldani.

5. Hogyan használjuk az iFeladatokat?

Az iFeladatsorokat azok számára készítettük, akik részben vagy egészében az egyéni felkészülést választották - egy kis szülői támogatással.

Az iFeladatsorok összeállításánál sok részletre figyeltünk, hogy a felkészülés a leghatékonyabb lehessen. Egyetlen dologra azonban még szükség van. A szülői támogatásra és a fejlődés nyomon követésére, hogy a felkészülés valóban sikeres lehessen.

Idő kijelzés

A részben vagy egészében megoldott feladatok könnyen áttekinthetők az összesítő segítségével, amely felett folyamatosan megjelenik a hátralévő idő. Az első néhány alkalommal érdemes két részre bontani az iFeladatsort, hogy az idő ne jelentsen korlátot. 45 perc az első öt feladatra, majd beadni javításra és újrakezdeni egy újabb 45 perces időszakot a második öt feladatra.

Felvételi jellegű feladatok

A feladatokat gondosan válogattuk össze, hogy minél több típust gyakorolni lehessen az iFeladatsorok megoldásával, illetve a típuspéldák ismétlésével a rutin is kialakulhasson. A feladatok javításával, értelmezésével se a felvételizőnek, se a segítő szülőnek nem kell bajlódni, ugyanis a rendszer automatikusan megteszi minden javításra benyújtott feladatsor esetén.

Megoldási útmutató

Ha a feladatot nem sikerül helyesen megoldani, akkor egy részletes megoldási útmutatót jelenít meg a rendszer a kijavított példát követően. A megoldási útmutatókat úgy állítottuk össze, hogy azok megoldási módszereket is adjanak egy-egy példatípushoz. Hasonló példák esetén törekedtünk arra, hogy az útmutatók módosított módszereket is bemutassanak. Az iFeladatsorok többször is megoldhatóak és az eredmények visszakereshetőek, így a fejlődés jól mérhető.