Picture of A iMatek világa

A iMatek világa

A sikeres tanuláshoz nem csak a tudásra van szükség.

trap

Oszd meg, ha tetszik!

Mit okoz ha csak egyszerű példákat lát a diák

Ha matematika tanulás során, csak egyszerű feladatokat magyarázunk el szájbarágós módon, az több veszélyt is rejt, különösen a tanulás mélysége és a diákok hosszú távú fejlődése szempontjából. Ez a módszer ugyanis a megértés téves képzetét keltheti, ami komoly következményekkel járhat.

1. A felszínes megértés veszélye
A szájbarágós magyarázatok, különösen ha túlzottan leegyszerűsítik a feladatokat, gyakran csak a probléma megoldásának mechanikus lépéseit tanítják meg anélkül, hogy a diákok valóban megértenék a mögöttes matematikai elveket. Ez ahhoz vezethet, hogy a tanulók egy adott típusú feladatot meg tudnak oldani, de ha a kérdés kicsit más formában jelenik meg, elakadnak, mert nem értik a feladat mélyebb összefüggéseit.

2. A tanulók hamis önbizalma
Ha egy diák úgy érzi, hogy ért valamit, mert egyszerűen követte a lépéseket, de valójában nem érti a mögöttes koncepciót, akkor hamis önbizalmat szerezhet. Ez a hamis önbizalom katasztrofális lehet a nehezebb, összetettebb feladatokkal való találkozáskor, amikor a diákok ráébrednek, hogy valójában nem rendelkeznek azokkal az ismeretekkel, amik szükségesek a problémák megoldásához. A későbbi kudarcélmények pedig növelhetik a szorongást és a matematika iránti félelmet.

3. A problémamegoldó képességek alulfejlesztése
A szájbarágós tanítás nem ösztönzi a diákokat arra, hogy önállóan gondolkodjanak és fejlesszék a problémamegoldó képességeiket. A matematika lényege az, hogy a tanulók alkalmazzák az elméletet új és változó helyzetekre. Ha a diákok csak sablonmegoldásokat kapnak, akkor nem tanulják meg, hogyan oldjanak meg összetettebb, több lépést igénylő problémákat. Ez hosszú távon gyengíti a matematikai gondolkodást.

4. A matematikai gondolkodás hiánya
A túlzottan egyszerű magyarázatok azt az illúziót kelthetik, hogy a matematika egyszerűen memorizálható lépések sorozata, nem pedig egy logikai gondolkodási folyamat. Ha a diákok nem kényszerülnek arra, hogy mélyebben elgondolkodjanak a feladatok lényegén, akkor nem fejlődik ki bennük a matematikai intuíció és a logikus gondolkodás, amelyek kulcsfontosságúak a valódi megértéshez.

5. A nehezebb feladatok elkerülése
Ha a diákok csak könnyű feladatokon keresztül tanulnak, és mindig szájbarágós magyarázatot kapnak, akkor nehezebb feladatokkal szembesülve hajlamosak lehetnek az elkerülő viselkedésre. A nehezebb, komplexebb feladatok gyakran időt és türelmet igényelnek, de ezek megoldása fejleszti a logikus gondolkodást és a kitartást. Ha a tanulók elkerülik ezeket, az akadályozza a fejlődésüket, és növeli a kudarctól való félelmüket.

6. Önállóság hiánya
A túlzottan egyszerű, előre becsomagolt sztenderd megoldások nem támogatják a diákok önállóságát a tanulásban. Ha mindig megkapják a válaszokat és a részletes magyarázatokat, akkor nem alakul ki bennük a képesség arra, hogy maguk gondolkozzanak, kérdéseket tegyenek fel, és saját maguk találják meg a megoldást. Ez a függőség hosszú távon visszavetheti őket, amikor önállóan kell megoldaniuk a feladatokat, például vizsgákon vagy a való életben.

7. Kritikai gondolkodás gyengítése
A matematikai tanulás egyik legfontosabb eleme a kritikai gondolkodás fejlesztése, amely arra ösztönzi a diákokat, hogy megkérdőjelezzék az adott információt, és logikai úton jussanak el a megoldáshoz. A túlzottan egyszerűsített magyarázatok aláássák ezt a folyamatot, mivel nem adnak elegendő teret a diákoknak arra, hogy maguk fedezzék fel az összefüggéseket.

A szájbarágós módszerek és az egyszerű, mechanikus megoldások segíthetnek abban, hogy a diákok gyors sikerélményeket szerezzenek, de hosszú távon gátolják a mélyebb megértést és a matematikai gondolkodás fejlődését. A felszínes megértés téves biztonságérzetet adhat, ami az összetettebb problémákkal való szembenézéskor hirtelen bizonytalansággá válik. A megoldás az, ha a diákokat arra ösztönözzük, hogy önállóan gondolkodjanak, megértsék az alapelveket, és mélyebb matematikai intuíciót alakítsanak ki, amit a változatos és fokozatos kihívásokkal lehet a leghatékonyabban elérni.

További érdekességek

Most kedvező áron az előkészítő csomag

2023 iFeladatok I.

Interaktív feladatok felvételire és emelt szintű érettségire
4.590 Ft 2022/23 tanévre
  • 20 iFeladat automatikus javítással
  • 19 témakör
  • 121 megoldási lépés
  • Megoldássegítő felépítés
  • 2,15 átlagos nehézség (1-3 skálán)
  • A tananyag 2023. június 30-ig érhető el

2023 Emelt szintű
matematika előkészítő

Kidolgozott feladatok felvételire és emelt szintű érettségire
59.900 Ft 2022/23 tanévre
  • 25 kidolgozott témakör
  • Több mint 200 kidolgozott példa
  • 13 interaktív feladatsor
  • 21 elméleti összefoglaló
  • Felkészülés folyamatos követése, naplózása
  • 2024-től érvényes követelményekkel kiegészítve
  • 25 szóbeli tétel - teljes tételsor
  • A tananyag 2023. június 30-ig érhető el

2023 Középszintű matematika kurzusok

Tananyag középszintű matematika felkészüléshez
1.750 Ft 2022/23 tanévre, kurzusonként
  • Témakörönkénti előfizetés
  • Megértést segítő magyarázat
  • Definíciók, tételek
  • Kidolgozott típuspéldák
  • Online feladatok, azonnali javítással
  • Felkészülés folyamatos követése, naplózása
  • 2024-től érvényes követelmények alapján
  • A tananyag 2023. június 30-ig érhető el